Szybki mat i proste zwycięstwo to marzenie wielu szachistów, zwłaszcza tych początkujących. Czy jednak wiesz, że księgi szachowe znają nie tylko teorię debiutów i końcówek, ale także matów? Ha, znane jest przynajmniej kilkanaście prostych pułapek szachowych i kolejne kilkadziesiąt nieco trudniejszych. Dzisiaj pokażemy, jak szybko zamatować białego i to niemal od razu po zakończeniu jednego z ciekawszych debiutów.
Debiut Ałapina – co to jest i jak to wygląda?
Debiut Ałapina został „wymyślony” i opatentowany przez Siemiona Ałapina, rosyjskiego szachistę w latach 90. XIX wieku. Jego największym atutem jest całkowite zaskoczenie przeciwnika. Co ciekawe, inicjatywa wychodzi od figur białych. Partia zaczyna się dość klasycznie, czyli od wysunięcia piona królewskiego o dwa pola i symetrycznym posunięciu czarnych. Chwilowo wszystko wygląda dość zwyczajnie, prawda?
Potem jednak białe figury wykonują dość zaskakujący ruch – ruch konikiem. Oczywiście nie to jest zadziwiające, ale miejsce docelowe. Skoczek z g1 przemieszcza się na e2, czyli w miejscu, gdzie przed chwilą stał ten pionek.
Skąd ten ruch?
Z pewnością ten ruch może zaskoczyć przeciwnika. Raczej niewiele osób praktykuje debiut Ałapina i to posunięcie może z pewnością go zaskoczyć. Co jednak w tym momencie powinny zrobić czarne? Stockfish sugeruje ruch konikiem na f6 jako najlepszy. Jest jednak drugi, który jest jedynie odrobinkę gorszy, ale daje możliwość szybkiego zamatowania białego. Jest to ruch konikiem na c6.
Dalej więc wszystko wygląda książkowo i biały jeszcze się nie połapie, co w krótkim czasie może się stać.
Jak szybko zamatować białego – co dalej?
Biały ma teraz kilka możliwości. Pierwszą jest ruch pionkiem hetmańskim w górę. Ta opcja sprawia, że z szybkiego mata już nie skorzystamy. Drugą jednak, dalej bardzo często graną jest ruch białym skoczkiem na c3.
Teraz zaczynamy zabawę, która przy nieuwadze białych figur skończy się ich przegraną. Stawiamy skoczka czarnego na polu d4. Teraz są dwie opcje.
Pierwszą z nich jest zbicie czarnego konika białym i kolejno odbicie go pionkiem z atakiem na drugiego skoczka. W tej wersji nie będziemy w stanie wykonać szybkiego mata, ale sytuacja na szachownicy wygląda całkiem dobrze i można swobodnie kontynuować grę.
Drugą możliwością jest, że biały zostawi tego konika w spokoju. W końcu nie stanowi tak naprawdę żadnego konkretnego zagrożenia. Jeśli biały zdecyduje się na rozwój figur i będzie chciał odblokować swojego białopolowego gońca, jesteśmy w domu.
Jak szybko zamatować białego?
Ten ruch pionkiem nie jest jedynym, który biały może wykonać, a wydaje się sensowny. Jeśli zdecyduje się najpierw wyprowadzić czarnopolowego gońca, wystarczy poczekać. Poniżej prezentujemy analogiczną sytuację, ale po kilku dodatkowych posunięciach rozwijających figury. Efekt jednak jest taki sam – wysunięcie piona na linii G przy jednoczesnym braku możliwości manewru białym królem.
Wygrywającym ruchem jest konik na f3. Ten ruch matuje przeciwnika i tadam! Prosta i szybka wygrana.
Zobacz nasz filmik na youtubie, jak szybko zamatować białego po debiucie Ałapina.
Modelami w naszym filmie jest drewniany zestaw szachowy z deską Staunton 4, dostępny do zakupu w naszym sklepie szachowym Nasze Szachy.
[…] kolejna ciekawa pułapka na szybki mat dla czarnych. Tak jak mat Beniowskiego, wykorzystuje jedną nieuwagę białych figur, a mianowicie połaszenie się na wystawionego […]